سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاوش

در دو سه دهه اخیر شاهر این بودیم که در بیشتر کشورهای جهان، همه ندای برابری حقوق زن و مرد و توجه به حق زنان را سر می دهند حتی مردان. آنها بر این باورند که زنان در قدیم تحت ظلم و ستم زیادی واقع شده اند و الان وقت آن رسیده که به حق پایمال شده شان برسند و کمی آزادی بدست بیاورند.

در ظاهر یا به عبارت دیگر، در "حرف" همه چیز خوب به نظر می رسد ولی در "عمل" خیر. در چند دهه اخیر در برخی کشورهای اسلامی که تند رو تر هم هستند، وضع زنان چندان بهبودی نیافته و در جامعه ای مثل کشور خودمان روز به روز هم وخیم تر می شود. زنان باید کاملا خود را بپوشانند و حجابشان را حفظ کنند تا مبادا مردان تحریک شوند و فشاری بهشان وارد آید! زنانی که علاقمند به رسیدگی به ظاهر خود هستند و دوست دارند شیک پوش باشند، علنا مورد انتقاد قرار می گیرند. اگر زنی به شوهرش خیانت کند آن مرد حق هرگونه اعتراضی دارد و زن هم سنگسار خواهد شد و همه او را لعن و نفرین خواهند نمود ولی اگر مرد به همسرش خیانت کند، همه و از جمله قضات مربوط به امور طلاق، حق را به مرد می دهند و به زن می گویند که حتما حواسش به همسرش نبوده و نیازهایش را کامل براورده نکرده!!! و با کمال وقاحت زن را مقصر می دانند.

چندی پیش کتاب "زن از دیدگاه عرب" نوشته نوال سعداوی که دکتری است مصری را می خواندم و عمیقا تحت تاثیر رنج ها و محنت هایی که بر دختران آفریقایی می رود، قرار گرفتم و حتی گریستم. از ختنه های وحشتناکی که روی دختران انجام می دهند، نوشته بود و از درد و رنجی که بر دختران 6 یا 7 ساله وارد می آورند. آنها را به گونه ای ختنه (یا بهتر بگویییم سلاخی!) می کنند که مو بر تن هر انسانی سیخ می شود. این همه رنج را هم فقط به این دلیل به دختران روا می دارند که مبادا در سنین نوجوانی آن دختر شیطنتی کند و بکارتش را از دست بدهد!!! اگر بخواهید بیشتر بدانید، بهتر کتاب مذکور را بخوانید تا بدانید که در جامعه مثلا مدرن امروزی، چه بر سر دختران می آورند که مبادا مردها اندکی اذیت شوند!! در این جوامع، باکره بودن دختر بسیار مهم است و اهالی آن کشورها، دختری را که باکره نباشد اصلا جزو ادمیزاد به حساب نمی آورند!! و هربلایی را که بخواهند بر سرش می آورند.

من اسم این گونه جوامع را "مرد سالار" می گذارم نه اسلامی!! آنها به عمد از نام اسلام سوئ استفاده می کنند تا بتوانند کارهای زشت، وحشیانه و بدویشان را توجیه نمایند. در کشور خودمان هم شاهد افزایش این محدودیت ها علیه زنان هستیم. این سختگیری های بیش از حد طی چند سال آینده، زنان را خانه نشین می کند و شاید دوباره روبنده مد شود!!! زنان نباید به هیچ وجه به خود برسند و در جامعه در کنار مردان حضور یابند تا از تحریک و اذیت شدن مردان جلوگیری به عمل آید!

واقعا باید به حال این جوامع مرد سالار افسوس خورد؛ جوامعی که هرگونه رنج و سختی و محدودیتی را بر زنان روا می دارند و در عوض، مردان را کاملا آزاد می گذارند و حتی جلوی پسری که موهایش را فشن می کند و لباس بی آستین می پوشد، گرفته نمی شود (خودم شاهد این مسئله بوده ام). پسران کاملا آزاد و افسار گسیخته اند و زنان در بند..روز به روز هم بدتر می شود. جالبتر هم اینست که نام "اسلامی بودن" بر این رفتار و کار خویش می گذارند!!

کاش به پسران و دختران خود می آموختیم که "فرهنگ" باید بالا رود و ارتقا یابد. کاش پیش از اعمال زور و حقنه کردن، اول برای جوانان دلیل آورده شود. کاش کسی به کسی زور نگوید و هرکسی بتواند راهش را خودش انتخاب کند. کاش روزی را ببینم که آنقدر فرهنگ مردم بالا رفته که خوب و بد را می بینند و خودشان با اراده خود، راه درست را بر می گزینند و اگر کسی هم خواست راه غلظ را برود، بقیه مردم به خود اجازه دخالت نمی دهند و خود آن جوان پس از چندی به اشتباهش پی می برد. باید حجت بر جوانان تمام شود. باید با محبت و عطوفت جوانان را به دین جذب کرد نه با زور و خشونت و این یعنی سیره و روش پیامبر گرامی اسلام. این یعنی یک جامعه اسلامی و نه یک جامعه مرد سالار..


[ چهارشنبه 91/12/9 ] [ 1:44 عصر ] [ یک محقق ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

لینک دوستان
برچسب‌ها وب
آرشیو مطالب
امکانات وب